Invataturile lui BHAGAVAN SRI RAMANA MAHARSHI

Invataturile lui BHAGAVAN SRI RAMANA MAHARSHI

                         CINE SUNT EU?  

                                                                     de Arthur Osborne

Mai jos sunt cele 28 de intrebari ce-au fost adresate Maestrului Spiritual Ramana Maharshi si raspunsurile pe care acesta le-a dat.


1. Cine sunt eu ?

R: Corpul grosier, alcatuit din cele sapte umori (dhatus): pielea, carnea, sangele, nervii, grasimea, venele, oasele- eu nu sunt acestea; cele cinci organe de simt cognitive si anume: simtul auditiv, gustativ, olfactiv cu respectivele lor perceptii si anume : sunet, pipait, culoare, gust si miros- eu nu sunt acestea; cele cinci organe de actiune si anume: organele vocale, de locomotie, apucare, excretie, procreere cu functiile lor respective: vorbire, miscare, prindere, eliminare si placere –eu nu sunt acestea; cele cinci sufluri vitale: prana, apana, vyana, udhana, samana, care efectueaza cele cinci functii: respiratia, digestia si asimilarea, circulatia sangelui, transpiratia si excretia- eu nu sunt acestea; nici chiar mintea care gandeste – eu nu sunt aceasta; nici nestiinta, inzestrata numai cu impresiile reziduale ale obiectelor si in care nu exista nici un obiect si nici o functionare – eu nu sunt aceasta.


2. Daca nu sunt nimic din toate acestea,  atunci cine sunt eu ?

R: Dupa respingerea tuturor celor mentionate mai sus ca “nu (sunt) aceasta“, singura Constienta ramane –aceea sunt eu.


3. Care este natura acestei Constiente?

R: Natura Constientei este existenta- constiinta- beatitudine.


4. Cand va fi obtinuta realizarea Sinelui?

R: Cand lumea, care este ceea-ce-se-vede, va fi inlaturata, se va ajunge la realizarea Sinelui, care este cel-ce-vede.


5. Nu se va ajunge la realizarea Sinelui atunci cand lumea e luata drept reala?

R:  Nicidecum.


6. De ce?

R: Vazatorul si obiectul vazut sunt precum funia si sarpele (referire la Advaita –confuzia realului cu irealul. Pe intuneric, o franghie poate fi luata drept sarpe). Asa cum franghia, care este substratul, nu va fi recunoscuta drept ceea ce este pana cand falsa impresie a sarpelui iluzoriu nu se risipeste, la fel realizarea Sinelui, care este substratul, nu va fi dobandita cata vreme credinta in realitatea lumii nu este inlaturata.


7. Cand va fi inlaturata lumea, care este obiectul vazut?

R: Atunci cand mintea, cauza a tuturor cognitiilor si actiunilor, devine tacuta, lumea va disparea.


8. Care este natura mintii?

R: Ceea ce numim “minte” este o putere miraculoasa ce rezida in Sine. Ea este cauza aparitiei tuturor gandurilor. In afara gandurilor, acest lucru numit minte nu exista. Asadar, natura mintii este gandul. In afara gandurilor, entitatea numita lume nu exista. In somnul profund unde nu exista ganduri, nu exista nici lumea. In starile de veghe si de vis, in care exista ganduri, exista si lumea. Aidoma paianjenului care scoate firul panzei din el insusi si il resoarbe inapoi in el insusi, mintea proiecteaza lumea din ea insasi si o resoarbe inapoi in ea insasi. Cand mintea iese din Sine, lumea apare. Asadar, cand lumea apare, Sinele nu apare, iar cand Sinele straluceste, lumea e inexistenta. Daca omul investigheaza cu perseverenta natura mintii, aceasta va disparea iar Sinele ii va lua locul. Ceea ce numim Sine este Atman. Mintea exista in permanenta dependenta de ceva grosier, nefiind de sine statatoare. Ea este ceea ce sa cheama corp astral sau suflet (jiva).


9. Ce este calea investigatiei pentru intelegerea naturii mintii?

R: Ceea ce apare ca “Eu” in acest corp este mintea.Daca se cerceteaza din ce loc anume in corp apare mai intai gandul “ Eu” se descopera ca acesta se naste in Inima ( Inima spirituala) . Inima e locul de origine al mintii. Chiar si atunci cand gandesti necontenit “Eu , Eu “, ajungi in acelasi loc. Dintre toate gandurile care rasar in minte, gandul “ Eu” este cel dintai. Numai dupa aparitia acestuia vor aparea si celelalte ganduri. Numai dupa aparitia pronumelui personal la persoana intai, vor aparea persoanele a doua si a treia.


10. Cum poate deveni mintea tacuta?

R: Prin investigatia “Cine sunt eu ? “. Gandul “ Cine sunt eu?” le va elimina pe toate celelalte si asemenea batului folosit la atatarea rugului funerar, in cele din urma va fi el insusi distrus. Atunci va inflori Realizarea Sinelui.


11. Care este procedeul de mentinere continua a concentrarii asupra gandului “Cine sunt eu ?”

R: Cand apar alte ganduri, acestea nu trebuie urmate, ci trebuie investigat astfel: cui ii apar aceste ganduri ? Nu conteaza numarul lor. Cu fiecare gand care rasare, trebuie investigat cu perseverenta: cui ii apare acest gand ? Raspunsul firesc este: “mie”. Asadar, daca se investigheaza “Cine sunt eu? “, mintea se va retrage in propria ei sursa, iar gandul rasarit va deveni tacut. Perseverand in acest fel, abilitatea mintii de a se fixa in propria sursa va creste. Cand mintea, care e subtila, evadeaza prin creier si prin organele de simt, apar formele si numele grosiere, iar cand ramane in Inima,numele si formele dispar. A nu lasa mintea sa se indrepte spre exterior si a o retine in Inima se cheama “interiorizare” (antar-mukha) . A lasa mintea sa iasa din Inima in afara se cheama “exteriorizare “ (bahir-mukha). Astfel, cand mintea ramane in Inima, ”Eul”, sursa a tuturor gandurilor, va disparea, iar Sinele, care exista etern, va straluci. Omul, orice ar intreprinde, trebuie sa o faca fara egoul “ Eu”. Actionand astfel, totul va aparea avand natura lui Shiva (Dumnezeu).


12. Mai exista si alte metode de linistire a mintii?

R: Nu exista metoda mai adecvata decat investigatia. Cand se urmareste disciplina mentala prin alte metode, se poate ajunge la o aparenta tinere sub control a mintii, insa aceasta va irumpe din nou reluandu-si vechile deprinderi. Prin controlul respiratiei, mintea, de asemenea, se va linisti, insa va ramane calma numai atata timp cat respiratia este tinuta sub control, reincepand sa hoinareasca si sa rataceasca sub impulsul impresiilor reziduale la reluarea ritmului normal al respiratiei. Sursa mintii si a respiratiei este una si aceeasi. Intr-adevar, gandul este natura mintii. Gandul “Eu”, care este ego-ul, este primul gand al mintii. Locul de origine a ego-ului este acelasi cu cel de origine a respiratiei. De aceea, cand mintea devine tacuta, respiratia este tinuta sub control, iar cand respiratia este controlata, mintea devine linistita. Insa in somnul profund, cand mintea este linistita, respiratia nu se opreste. Aceasta este vointa lui Dumnezeu, ca trupul sa fie pastrat in viata pentru ca cei din jur sa nu-l considere mort. In starea de veghe si in samadhi  cand mintea devine linistita, respiratia este tinuta sub control. Respiratia este forma grosiera a mintii. Mintea retine respiratia in corp pana in clipa mortii, iar cand trupul moare, mintea ia respiratia cu ea. Asadar, exercitiile de tinere sub control a respiratiei sunt doar un mijloc de linistire a mintii (manonigraha), nu si de anihilare a acesteia (manonasa).

Asemanator practicii controlului respiratiei, meditatia asupra formelor lui Dumnezeu, recitarea mantrelor, restrictiile alimentare, etc., nu sunt decat mijloace de a mentine mintea tacuta.

Prin meditatia asupra formelor lui Dumnezeu si prin intonarea mantrelor, caracterul incisiv al mintii si puterea sa de focalizare se intensifica .Mintea va hoinari mereu. Asemenea unui elefant legat de trompa, care nu poate merge altfel decat in directia lantului de care e tras, tot asa si mintea, acaparata de vreun nume sau de vreo forma, va fi atrasa numai spre acestea.  Cand mintea se ramifica intr-o multitudine de ganduri, fiecare astfel de gand pierde din forta, slabind. Daca, in schimb, gandul isi mentine taria ,mintea devine concentrata si puternica. Pentru o astfel de minte, Investigatia Sinelui va fi usoara. Dintre toate regulile restrictive, aceea referitoare la alimentatia sattvica este cea mai buna, respectarea acestei reguli ducand la intensificarea calitatii sattvice a mintii, ceea ce e benefic si practicii de investigatie a sinelui.


13. Impresiile reziduale (ganduri) ale obiectelor se unduiesc la nesfarsit precum valurile oceanului. Cand vor fi toate acestea eliminate?

R: Gandurile vor fi eliminate pe masura ce meditatia asupra Sinelui atinge inaltimi tot mai mari.


14. Este posibil ca impresiile reziduale mostenite din timpuri imemorabile sa fie eliminate astfel incat sa se ramana in starea de Sine pur?

R: Fara a se lasa prada unor astfel de indoieli, omul trebuie sa persiste in meditatia asupra Sinelui. Chiar si atunci cand e vorba de un mare pacatos, acesta nu trebuie sa se lase prada ingrijorarii, lamentandu-se : “Vai, sunt un pacatos, cum as putea fi eu salvat ?”. Un astfel de om trebuie sa abandoneze complet gandul “Eu sunt un pacatos “ si sa se dedice sincer meditatiei asupra Sinelui; atunci el va reusi. Nu exista doua minti, una buna si alta rea. Mintea e una singura. Impresiile mentale reziduale sunt de doua feluri,  false si nefalse. Cand mintea este sub influenta impresiilor favorabile , este numita buna iar cand este sub influenta impresiilor nefavorabile ,este numita rea. Mintea nu trebuie lasata sa se indrepte spre obiectele lumesti sau spre preocuparile altor oameni. Nu trebuie purtata ura asupra semenilor, oricat de rai ar fi acestia. Atat pasiunea cat si ura  trebuie evitate. Ceea ce omul da altora, isi da sie insusi. Daca acest adevar este inteles, cine nu va da celorlalti? Cand Sinele propriu rasare, totul apare; cand propriul sine este linistit, totul e linistit. Pe masura smereniei faptelor noastre, va rezulta si binele, in acelasi raport . Daca mintea e linistita, omul poate trai oriunde.


15. Cat timp este necesara practicarea investigatiei?  

R : Atata timp cat impresiile obiectelor persista in minte, tot atat este necesara si investigatia “Cine sunt eu ?” . Gandurile, pe masura ce apar, trebuie starpite imediat, chiar in momentul si locul aparitiei lor, prin investigatie.


16. Care este natura Sinelui?

R: Ceea ce exista cu adevarat este doar Sinele. Lumea, sufletul individual si Dumnezeu sunt aparente in el, precum argintul in sidef; acestea trei apar si dispar simultan. Sinele exista acolo unde nu mai exista absolut deloc gandul “Eu”. Aceasta se cheama Tacere. Sinele insusi este lumea; Sinele insusi este “Eu”; Sinele insusi este Dumnezeu; totul este Shiva, Sinele.


17. Nu este totul lucrarea lui Dumnezeu?

R: Soarele rasare fara vreo dorinta sau efort din partea lui, si in simpla lui prezenta cordieritul (mineral) emite foc, lotusul infloreste, apa se evapora, oamenii efectueaza diverse activitati dupa care se odihnesc. Aidoma acului care se misca in prezenta magnetului, tot asa, in virtutea simplei prezente a lui Dumnezeu, sufletele guvernate de cele trei functii cosmice sau de activitatea divina cvintupla infaptuiesc actiunile lor si apoi se odihnesc, potrivit cu respectivele lor karme. Dumnezeu nu ia nici o hotarare, nici o karma nu se ataseaza de el. Fapt similar cu actiunile lumesti care nu afecteaza soarele, sau cu meritele ori deficientele celor patru elemente (apa, aer, foc, pamant ) care nu afecteaza eterul atotpatrunzator.


18. Dintre devoti cine e cel mai de seama ?

R: Cel ce renunta la el insusi daruindu-se Sinelui care este Dumnezeu, este cel mai de seama devot . Renuntand la propriul sine in favoarea lui Dumnezeu, te mentii continuu in Sine fara a permite aparitia altor ganduri in afara celor legate de Sine. Oricare ar fi povara, ea este lasata in seama lui Dumnezeu, El le poarta pe toate. Intrucat puterea suprema a lui Dumnezeu pune totul in miscare, de ce noi, in loc sa ne supunem ei, ne framantam mereu in legatura cu ceea ce ar trebui sau nu facut ? Stim ca trenul este cel ce cara bagajele, de ce atunci, dupa ce urcam in el, trebuie sa purtam, spre disconfortul nostru,micul nostru bagaj pe cap, in loc sa-l punem jos si sa ne simtim in largul nostru?


19. Ce este non-atasamentul?

R: Pe masura ce gandurile rasar, distrugerea lor, fara urma, chiar in locul lor de origine, constituie non-atasamentul. Aidoma cautatorului de perle care isi leaga o piatra de mijloc si se scufunda in adancul marii, tot asa, fiecare dintre noi, ancorat de non-atasament , ar trebui sa se afunde in sine insusi pentru a obtine Perla-Sine.


20. Nu este posibil ca Dumnezeu sau Guru-ul sa efectueze eliberarea sufletului?

R: Dumnezeu sau Guru-ul vor indica doar calea de eliberare, dar nu vor aduce prin ei insisi sufletul la starea de eliberare. La fel cum prada cazuta in ghearele tigrului nu mai are scapare, tot asa cei ce au patruns in raza privirii de gratie a Guru-ului vor fi salvati si nu se vor rataci; cu toate acestea, fiecare trebuie sa urmeze prin propriul sau efort calea aratata de Dumnezeu sau de Guru si sa obtina eliberarea. Fiecare trebuie sa se cunoasca pe sine insusi numai cu propriul sau ochi al cunoasterii si nu prin al altuia. Cel ce este Rama apeleaza oare la ajutorul unei oglinzi pentru a sti ca este Rama?


21. Este necesar ca cel ce tanjeste dupa eliberare sa cerceteze natura straturilor (tattva)?

R: Tot asa cum cineva care vrea sa arunce gunoiul nu are nevoie sa il analizeze si sa vada ce contine, la fel cel ce vrea sa cunoasca Sinele nu are nevoie sa numere straturile sau sa le cerceteze caracteristicile; ceea ce are el de facut e sa respinga in totalitate straturile care ascund Sinele. Lumea ar trebui vazuta ca un vis.


22. Nu exista nici o diferenta intre starea de veghe si cea de vis?

R: Starea de veghe e lunga pe cand visul este scurt; in afara de aceasta, nu exista nici o diferenta. La fel cum intamplarile din starea de veghe par reale atata timp cat esti treaz, tot asa, cele din vis par reale pe durata visului. In vis, mintea ia alt corp. In ambele stari, de veghe si de vis, gandurile, numele si formele apar simultan.


23. Citirea cartilor este de vreun folos celor ce tanjesc dupa eliberare?

R: Toate scripturile afirma ca pentru a obtine eliberarea, mintea trebuie adusa la starea de tacere, asadar ,invatatura lor conclusiva este ca mintea trebuie pacificata . Odata ce lucrul acesta s-a inteles, nu mai e nevoie de citit la nesfarsit. Pentru a linisti mintea, ar trebui doar sa cercetezi in tine insuti ce este Sinele; cum ar putea fi aceasta cautare facuta in carti? Trebuie sa-ti cunosti Sinele cu propriul ochi al inteligentei. Sinele este in interiorul celor cinci straturi, e deci inutil sa-l cauti in carti. Va veni o vreme cand va trebui sa uiti tot ceea ce ai invatat.


24. Ce este fericirea ?

R: Fericirea este insasi natura Sinelui; fericirea si Sinele sunt unul si acelasi lucru. Ea nu exista in vreun obiect lumesc. Din ignoranta, noi ne inchipuim ca obiectele ne aduc fericirea. Cand mintea se exteriorizeaza, experimenteaza suferinta. Adevarul este ca atunci cand dorintele I se implinesc, revine la origine si se bucura de fericirea care este de fapt Sinele. Similar, in somnul profund, mintea devine introvertita si se bucura de pura Fericire a Sinelui. Astfel mintea  iesind si revenind in Sine, se misca fara incetare. Umbra pomului este placuta, iar in spatial deschis caldura e dogoritoare. Omul care merge prin soare simte racoarea pomului cand se adaposteste la umbra lui. Insa cel ce trece neincetat de la umbra la soare si inapoi, trebuie sa fie un neghiob. Omul intelept ramane in permanenta la umbra. Similar, mintea celui ce cunoaste adevarul nu il paraseste pe Brahman. Mintea celui ignorant, dimpotriva, se intoarce catre lume si simtindu-se mizerabil , pentru scurt timp se intoarce la Brahman sa experimenteze fericirea. De fapt, ceea ce e numita lume nu e decat un gand. Cand lumea dispare – ceea ce inseamna cand nu exista ganduri – mintea experimenteaza fericirea, iar cand lumea apare, experimenteaza suferinta.


25. Ce se intelege prin viziunea intelepciunii (jnanadrsti)?

R: A ramane tacut se cheama viziunea intelepciunii. A ramane tacut inseamna a mentine mintea in Sine. Telepatia, cunoasterea intamplarilor trecutului, prezentului si viitorului nu reprezinta viziunea intelepciunii.


26. Care este relatia intre absenta dorintelor si intelepciune?

R: Absenta dorintelor este intelepciune. Cele doua lucruri nu sunt diferite, ci aidoma. Absenta oricarei dorinte inseamna abtinerea indreptarii mintii catre obiecte. Intelepciune inseamna lipsa aparitiei oricarui obiect. Cu alte cuvinte, a nu cauta altceva decat Sinele e detasare sau absenta dorintelor; a nu parasi Sinele e intelepciune.


27. Care este diferenta intre investigatie si meditatie?

R: Investigatia consta in mentinerea mintii in Sine. Meditatia consta in a gandi ca sinele tau e Brahman, existenta-constiinta-beatitudine.


28. Ce este eliberarea?

R: Eliberarea este investigarea naturii sinelui, care este inlantuit si realizarea adevaratei tale naturi.



                                                                                                                              

 

 

 

 

                                                                                                            

Write Your Review